събота, 2 февруари 2008 г.

Нетикет

Статия от списание “БизнесСекретар”, брой 3 - 2003



Нетикет и бизнескомуникация - Етикетът при електронната поща



Гл.ас. д-р Иванка МавродиеваСУ “Св. Климент Охридски”Катедра “Реторика”



Бизнескореспонденцията датира от хилядолетия, тя се е осъществявала предимно чрез използване на писмения канал при наличието на установени стандарти, норми и правила в отделните държави. През последните десетилетия епистоларната комуникация продължава да съществува. Размяната на писма във времето на високите технологии не е изцяло маргинализирана. Някои мениджъри искат да ги видят напечатани на бланка на компанията, както и да имат копие на файл за справка. Успоредно с това в много организации активно навлезе електронната кореспонденция. Бързината при получаване, както и фактът, че e-mail-ът е по-евтин от телефонните разговори (особено международните), са част от предимствата той да бъде предпочитан като комуникационно средство в редица случаи. Практиката до известна степен изпреварва създаването на норми и правила, но вече може да се говори за въвеждане на такива. Едни от тях се заключават в нетикета, или иначе казано - в етикета в интернет. Произходът на термина е от английски и е образуван от думите (net) и (etiquette). Нетикетът е набор от правила за спазване на добро поведение в мрежата. Той няма само тясно приложение при изпращането на електронни писма (е-mail), но и при осъществяването на дискусии във виртуалното пространство в различни форуми. В тази статия акцентът пада върху използването на нетикета в електронните писма. В реалната бизнес среда служителите на фирмите и в частност бизнессекретарите научават нетикета често чрез консултации с колеги, в работата, чрез междуличностното общуване. В процеса на самообучението всеки идва с установени модели на поведение, с усвоени навици - от предишни професии и заемани позиции, от използване на чата - IRC и ICQ , от посещения и участия във виртуални дискусионни форуми, от електронните разплащания и др. Обучението на персонала в усвояване на нетикета невинаги попада във фокуса на вниманието на мениджърите. От особена важност е именно бизнессекретарят да владее нетикета, тъй като голяма част от кореспонденцията е негово задължение. Когато служителят показва професионализъм и умения за правилно използване на нетикета, това допринася за създаване на благоприятен и положителен имидж на компанията. Има книги и електронни публикации, в които са формулирани правила за нетикет. Някои от тях се различават поради естеството на бизнеса или корпоративната култура. Нормите при водене на електронна кореспонденция не се отличават със застиналост, част от тях се променят, въвеждат се нови. По-долу ще бъдат представени някои от тях. На първо място обаче е важно да се уточнят...



Целият текста на статията може да бъде намерен в интернет.

Повече информация за етикета в мрежата може да намерите на сайта на www.orbitel.bg

Указания за студентите, изучаващи "Бизнес комуникация"

Указания за студенти, изучаващи „Бизнес комуникация”

Изпитът на студентите включва: две писмени разработки и устен изпит по конспекта. Курсовата работа е задължителна, а студентът може да избира между 2 и 3 задача, описани по-долу, всяка от които с обем до 5 страници.
1. Курсова работа – 10 страници.
2. Сценарий на:
- интервю за работа от позицията на работодател;
- интервю за работа от позицията на кандидат за работа;
- оперативка;
- заседание;
- бизнес конференция;
- бизнес семинар;
- други формати на бизнес срещи.
или
мотивираща, информираща, инструктираща, критикуваща реч, тост.
3. Изследователска студентска работа - анализ на бизнес конференция, бизнес семинар и др.

Указания за написване на видовете речи
1. Избира се род, вид или подвид и той се изписва.
2. Повод, събитие, място на речта в бизнес събитието, сценария, процедурата, регламента.
3. Комуникативни цели.
4. Планирани реторически средства и предполагаем ефект.

Четирите точки, посочени по-горе, са задължителна част от тази разработка, заедно с текстовете на речите.

Указания за анализ на бизнес конференция, бизнес семинар и други формати на бизнес срещи.
1. Комуникативна ситуация. Място и време на провеждане на бизнес събитието, повод, процедура, регламент.
2. Комуникативна роля на комуникатора.
3. Аудитория, участници.
4. Реторични фигури и похвати. Ситуативна употреба, уместност и ефективност.
5. Аргументация. Видове аргументи. Източници на аргументите.
6. Уместност и ефективност на аргументите.
7. Неезикови средства, използвани от участниците. Видове. Ефективност. Уместност. Персонални грешки.
8. Манипулативни тактики и механизми, използвани от участниците.
9. Интеркултурни особености, ако има такива.
10. Други особености на участниците.

Анализираните делови срещи се представят заедно с анализа. Ако е ползван аудио- или видеозапис и той може да бъде представен, също се прилага към анализа. Ако аудио- и видеозаписите са публикувани в сайтове, портали, блогове и др., се изписва точно откъде са взети с оглед възможността преподавателят и проверяващият да имат представа какво точно се анализира.


Виж: полезни връзки за намиране на текстове, аудио- и видеозаписи за анализ на речи, конференции, семинари, предавания и др.

Възможни теми за курсови работи:
1. Видове бизнес комуникация.
2. Писмена бизнес кореспонденция.
3. Бизнес етикет.
4. Етикет в мрежата.
5. Интервю за работа. Видове. Участници. Видове въпроси. Тенденции.
6. Вземане на управленски решения при диалогични форми.
7. Вземане на решение при дефицит на време.
8. Делови срещи. Видове. Участници. Сценарии.
9. Заседание.
10. Събрание.
11. Оперативка.
12. Конференция. Видове. Видеоконференция.
13. Семинар. Функции. Сценарий.
14. Видове речи в бизнеса.
15. Интеркултурни различия.
16. Промоция.
17. Бизнес презентация.
18. Продуктова презентация.
19. Аргументация по време на делова среща. Видове аргументи. Подготовка.
20. Реторични похвати по време на делова среща. Класификации. Подготовка. Уместно използване.
21. Манипулативни техники по време на делови срещи.
22. Други формати на делови срещи.

четвъртък, 31 януари 2008 г.

Указания за създаване и оформяне на текст на студентска работа за изпит

Указания за създаване и оформяне на текст на студентска работа за изпит

Студентската научна/изследователска разработка (курсова работа, академично есе, дипломна работа, магистърска теза) се подготвя при спазване на съответните изисквания.
Курсовата работа е с обем не по-малък от 10 стандартни страници (30 реда, 60-65 знака на ред, 1800 знака на страница).
Дипломната работа е с обем не по-малък от 50 страници.
Магистърската теза е с обем не по-малък от 70 страници.
В този обем не се включват снимки, схеми, таблици, диаграми, фотокопия и др., които изпълняват илюстративна и доказателствена функция и които могат да бъдат представени в приложението.

Курсовата работа задължително включва: заглавна страница, която съдържа стуктурни елементи като: СУ „Св. Климент Охридски”, факултет, катедра; жанр (курсова работа), учебна дисциплина, име и фамилия на студента, факултетен номер, курс на обучение, образователно-квалификационна степен (бакалавър, магистър); форма на обучение (редовна, задочна, дистанционна); научна степен и звание, име и фамилия на преподавателя; град и година на написване на работата.

Курсовата работа се структурира като задължително съдържа: обосновка на избора на темата или мотивация; актуалност и значимост на избраната тема, която предварително е консултирана с преподавателя; обект и предмет на изследване; хипотеза; методи на изследване; резултати от проучаването или изследването; изводи и обобщения/заключение; библиография или използвани източници; приложение (ако бъде преценено, че това е необходимо); съдържание.

Цитирането в текста става по един от следните два начина:
1. Цитатът се поставя в кавички и след него в скоби се изписва фамилното име на автора, година на издаване, двоеточие и страницата, от която е взет цитатът).
Например:
“Психолингвистът Дан Слобин разграничава специална форма на мислене – мислене за говорене” (Воденичаров 2003: 15).

2. При този случай цитирането става като в края на цитата се отива на Insert, Foot Note и под линия на съответната страница се изписва фамилно име, съкратено лично име, заглавие на публикацията, място на публикуване, година на публикуване, номер на страницата, от която е взет цитатът.
Например:
Богданов, Б. История на старогръцката култура, С., 1989., 15.
Ако цитатът продължава на другата страница, се изписва по следния начин:
Богданов, Б. История на старогръцката култура, С., 1989, 15-16.

Уточнение:
За повече информация: Мавродиева, И. Академично писане, изд. Сема РШ, С., 2005.

Оформянето на библиография става по един от следните три начина:
1. Пълно изписване на фамилното име, съкращаване на личното име, пълното название на научния труд, място на издаване, година на издаване.
Например:
Бижков, Г. Дипломната работа не е лесна работа, но с компютър и интернет…, УИ “Св.Кл.Охридски”, С., 2002.
Lisikar, R., Pettit, J., Flatley, M. Basic Business Communication, IRWIN, Burr Ridge, Illinois, Boston, Massachusetts, Sydney, Australia, 6th ed., 1993.

2. Първо се изписва фамилното име на автора, съкращение на личното име, заглавието на публикацията, място и дата на издаване (не се включва издателство).
Например:
Богданов, Б. История на старогръцката култура, С., 1989.

3. Фамилно име, съкращаване на първото име, в кръгли скоби годината на публикуване, наименование на публикацията, място на издаване и издателство.
Например:
Labov, W. (1972). Language in the Inner City. Philadelphia: University of Philadelphia Press.

4. Интернет източниците се цитират по следния начин:
Л. Кирова дефинира интернет като “комуникативна инфраструктура, която е способна да генерира нови медии – електронна поща, чат, дискусионни групи, електронно публикуване, основани на писмена речева дейност в различен жанров формат.” Авторката използва термина компютърно опосредствана комуникация, която е нов тип общуване между хората; тя е индиректно, от дистанция, без визуален и аудио контакт. (
http://liternet.bg/publish3/lkirova/digraphia.htm).
Хил: Hill, D.Mark. Oral Presentation Advice.
http://www.cs.wisc.edu/~markhill/conference-talk.htm

Важно: Накрая в скоби се посочва последната дата на ползване на източника/електронния ресурс.

Уточнение:
За повече информация: Мавродиева, И. Академично писане, изд. Сема РШ, С., 2005.

Изисквания за оформяне на текста:

Шрифт: Times New Roman – Font Size 12.

Студентските разработки се изпращат напосочения в блога e-mail като форматът може да бъде:
1. за текстови файлове – Word, pdf.
2. за презентации – ppt., pps.- Slide Show.

Не се допускат до изпит студентите, които не са предали/изпратили разработките си според горепосочените изисквания и в срока, указан от преподавателя и обявен чрез администрацията на СУ „Св. Климент Охридски” и служителите в съответния факултет или катедра.

Консултации при подготовката на студентските разработки се дават в приемното време или чрез електронна кореспонденция на посочения в блога e-mail.

Студентите получават допълни указания и образци по време на обучението на Word или pdf. формат, или презентации на pps. на e-mail, който е създаден за ползване от курса или групата.

Указания за студенти, изучаващи "Публична реч", ВО, ФЖМК

  1. Указания за студенти, изучаващи „Публична реч”, специалност Връзки с обществентостта, ФЖМК

    Изпитът на студентите задочно обучение включва:
    Курсова работа – 10 страници.
    Текст на реч, написана от студента и представяне на реторичната ситуация – 2-3 страници.
    Анализ на реч – 3-4 страници.

    Указания за написване на реч
    1. Избира се род, вид или подвид и той се изписва.
    2. Повод, събитие, място на речта в събитието, сценария, процедурата, регламента.
    3. Ораторски цели.
    4. Планирани реторически средства и предполагаем ефект.
    5. Връзка реторика – връзки с обществеността.

    Петте точки, посочени по-горе, са задължителна част от тази разработка, заедно с текста на речта.

    Указания за анализ на реч
    1. Реторическа / комуникативна ситуация, в която е произнесена речта. Място, време, събитие, повод, процедура, регламент.
    2. Социална/комуникативна роля на оратора.
    3. Аудитория, пред която се произнася.
    4. Род, вид или подвид според реторическите класификации и въз основа на публикации на проф. Ведър, проф. Руменчев, проф. Александрова и доц. Мавродиева – по избор.
    5. Увод, основна част, заключение. Обръщения.
    6. Реторични фигури и похвати. Ситуативна употреба, уместност и ефектвност.
    7. Аргументация. Видове аргументи. Източници на аргументите. Уместност и ефективност на аргументите.
    8. Неезикови средства, използвани от оратора. Видове. Ефективност. Уместност. Персонални грешки.
    9. Манипулативни тактики и механизми, използвани от оратора.
    10. Интеркултурни особености, ако има такива.
    11. Други особености на оратора.

    Анализираната реч се представя заедно с анализа. Ако е ползван аудио- или видеозапис и той може да бъде представен, също се прилага към анализа. Ако аудио- и видеозаписите са публикувани в сайтове, портали, блогове и др., се изписва точно откъде са взети с оглед възможността преподавателят и проверяващият да имат представа какво точно се анализира.


    Виж: полезни връзки за намиране на текстове, аудио- и видеозаписи за анализ на речи, конференции и др.


Указания

вторник, 29 януари 2008 г.

Contacts

Assoc. Prof. Ivanka Mavrodieva, PhD
Rhetoric DepartmentKliment Ohridski University of Sofia
125, Tzarigradsko shose Blvd.
block 4, fl. 1, office 124
Sofia 1113,
Bulgaria,
tel.: 395 2 9711002, int. 240