Проф. дн Мариета Ботева - "Ръководство за писане на речи" - издание на Университетско издателство на Велкотърновския университет.
„Ръководство за писане на речи“ е успешен опит на преподавателя, учения и изследователя
Ботева да преосмисли класически аргументативни понятия, техники и схеми и да
изведе модели и образци, които доказват своята ефективност. Оценката ми като
изследовател в областта на реториката е, че това ръководство за писане на речи
е иновативна разработка.
Безспорен плюс на книгата са
солидните теоретичните предпоставки. Това проличава в първа глава, в която
Мариета Ботева представя реторическата монологична аргументация или аргументи при
изготвяне на монологични ораторски изяви. Тя обаче не ги оценява ситуативно
обусловени, а в контекста на
дискурсивния процес и това е правилен подход. Отличителна черта на първа глава
е солидната теоретична база, изградена не само чрез преглед и позоваване на
автори, но при представяне на авторски модел за аргументация. Видно е, че Ботева прилага специфична за реториката терминология, като въвежда и
нови понятия.
Другият плюс се очертава категорично
във втора глава, като в нея се установят методическите ориентири, които Ботева
извежда при структуриране на речта и изграждане на аргументацията. Мариета
Ботева избира подход, чието прилагане води до актуализиране и обогатяване на
реторичното наследство на равнища жанр и аргументация. Тя разширява съвременно
реторическо образование с фокус върху доказателствата.
Речите на студентите са представени
като модели и като възможни образци, които колегите им могат да следват, като
се опрат на тях, като отчетат предимствата им. И след това да тръгнат в посока
изграждане на свой ораторски стил и поведение, но при следване на базови
принципи на реториката и аргументацията. Някои от случаите, по които са
написани съдебните речи, са извлечени от действителността, но студентите
подхождат творчески и представят аргументи по нашумели казуси и случаи, реални
или хипотетични.
В ръководството за писане на речи е налице
е комплексна методика, откроява се авторският инструментариум на преподавателя
по реторика Ботева. Този инструментариумът може да се използва и от други
преподаватели, които имат интерес към ораторството и различни видове
комуникации при провеждане на семинари или тренинги. Изведени са важни
особености на обучението по реторика в университетска среда.
Частта със студентските речи не е
просто христоматиен вариант на речи или сборник, тя е логически създаден и
жанрово конструиран корпус. Тази част по специфичен начин е и изворов материал,
тъй като политическите и съдебните реторични практики са представени в
контекста на симулативните и ролевите игри и като неизменна част на университетското
образоване на студенти по право, медии, ПР, философия, психология, филология и
други. Мариета Ботева установява и следва известните преди повече от две
хилядолетия реторични канони, но представя и своята академична позиция като
преподавател.
Иванка Мавродиева, проф. дн - автор на предговора, част от който представям в блога.